När inte lösningen är lösningen



Gävle Konstcentrum
14 mars – 15 april 2009

Joakim Forsgren säger själv att hans arbeten ofta har sin utgångspunkt i det tomrum som uppstår när de stora ideologierna inte längre är relevanta. Som kärnkraftsrörelsen under 70- och 80-talet. I dyningarna efter ett nerlagt Barsebäck har Joakim Forsgren funderat på den tomhet som tycks ha uppstått när den tydligaste symbolen för kampen har försvunnit. På ett subtilt sätt interagerar han i det offentliga rummet när han låter kabelskåp förvandlas till kärnkraftverk med hjälp av svart eltejp. Den arkitektoniska likheten är slående. På Konstcentrum visas dokumentationen av projektet i form av polaroidfotografier på de tejpade kabelskåpen.

Andra ideologiska aspekter av Joakim Forsgrens konst dyker upp i det fotografi där en kvinna poserar med en konsumkasse formgiven för att bäras på huvudet. Konstnären kallar det för integrationsfrämjande design och själva kassen presenteras bredvid fotografiet som en skulptur. Med lågmäld humor och en absurditet som är typisk för Joakim Forsgren visar han på det motsägelsefulla i vår tids utopiska föreställning om jämlikhet.

På Konstcentrum visas också verket Hårsta. En projicerad videoupptagning av bostadsområdet Hårsta i Skutskär speglas med hjälp av vatten på en mörk plåt. Hårsta är en del av det så många gånger kritiserade miljonprogrammet från 60/70-talet. Verket handlar om synen på ”misslyckad arkitektur” och vill förändra upplevelsen av bostadsområdet snarare än själva husen.